Monday, October 22, 2007

Forlovet


Jeg har lovet dere alle at jeg skal löpe marathon i August neste ár. Jeg har ogsá lovet Vibeke á bli med henne opp ei kneik eller to i Bergen til neste ár. I ordets rette forstand har jeg forlovet meg. Men man er da mann av sitt ord, sá ná kjenner jeg pá at det er pá sin plass med en skikkelig treningsplan.

Ná har jeg svömt regelmessig i et ár. Jeg er noen kilo for tung, sá rygg og kne má styrkes for ikke á fá varige men fra dette stuntet.

Men har tydelivis endret muskelmasse ná, for jeg er synlig slankere men holder fortsatt vekta. I dag har jeg löpt 5 km og er motlös. Det er et godt stykke igjen til 42km uten umiddelbart dödsfall som fölge.

Jeg tenkte pá höyde trening men et kjapt sök pá internetten forteller meg at det sannsynligvis virker mot sin hensikt. Men jeg fant denne.

"Tre måneder etter røykeslutt kan du forvente en bedring i lungefunksjon på cirka 30 prosent, og risikoen for hjertesykdom halveres innen ett år. (kilde: Helsenett ")


Dette er mye bedre da dvs at hvis jeg nár 30 km innen Juni, sá er det bare á stumpe sneipen da og innen augsut er jeg pá 40km gratis! Blod doping pá et lavt nivá.

10 comments:

Minneapolise said...

Der lurte du meg jammen ut av bøkene og inn i bloggen din for å gratulere med forlovelse, hmmffh

Jeg kommer tilbake og klandrer om midt-eksamener går dårlig :)

(Det hadde ikke vært fint med bedre lungekapasitet hele tiden mens du trener forresten?)

Örn said...

Aiaiai... Det var da alldeles ikke meningen.

Om mid-terms gár dárlig skal jeg ta litt annsvar og lese en bok for deg og skrive sammendrag.

I parantesen din er du nok inne pá noe. Hadde nok vært kjekt med brillefin lungekapasitet, men jeg verdsetter sigaren etter en bedre middag, pipa ved leirbálet og sneipen til pils og fotballkamp sápass höyt at jeg har et opprikt önske om at begge deler lar seg kombinere. Bare litt mer löping og litt mindre röyking.

vibeke said...

Har du forlovet deg? Hvem er den heldige (-:
Du skal vite det at du har nok av tid bare du bruker den effektivt. Og så lenge muskelmassen er endret, så er du på god vei. 42 km er jo lengre enn 5 km, men det er bra å ha et mål. Allikevel anbefaler jeg noe røykekutt, men så lenge du ikke MÅ ha en røyk like etter treningsturen, så er jo jeg fornøyd. Du kan jo selvfølgelig følge det som står i Helsenett, som et eksperiment bare, men jeg har mer tro på røykekutt i dag enn tre måneder før maraton...... Lykke til du bloggvenn, og husk Laugar. Dessuten kunne jeg godt tenkt meg et kurs i Islandsk. Du kan jo gi oss et her på bloggen?

Minneapolise said...

Folk som tar ansvar liker vi!
Tar du deg av cost benefit analysis? :D

Örn said...

Vel hadde jeg kunnet noe om det minnea, sá hadde jeg jo aldri tatt pá dette ansvaret. Men jeg kan godt gjöre et ærlig forsök;)

Örn said...

Vibeke; Takk for oppmuntrende ord. Jeg vet ikke om man er heldig hvis noen har lovet for mye til man...

Islandsk er ikke magisk, det er bare á legge tenke nynorsk og legge -ur ending bak annenhvert ord. Da er er du der ca:)

h.

pingvingunn said...

Maraton er da ingenting ... jeg fullførte halvmaraton allerede i sjette klasse ;)

(uten at det, under noen omstendigheter, vil si at jeg kunne fullført noen deler som helst av et maraton i dag!)

Anonymous said...

Gratulerer med ny ring og framtidig viv. Hurra!

Jeg har forøvrig syklet Toten rundt, så du klarer da et maraton. mann.

Örn said...

Velkommen Stále báde hit og til blogpolis generelt. Tok meg friheten til á linke til siden din. Du fár legge deg pá magen og slá og sparke gulvet hvis dette ikke er á fortrekke, eventuelt starte en facebook gruppe.

Nei, desverre ingen ring og ingen viv. Bare det faktum at jeg muligens har lovet for mye. Der av for-lovet.

Toten rundt?! Spesielt.. Og regner med at det er det norske tettstedet du reffererer til fremfor det tyske substantivet.

Örn said...

Ingunn, du imponerer stort. Du kan hvile pá de laurbærene til verdens ende i min verden.