Wednesday, October 31, 2007

Albert


Jeg leser mye biografier og non-fiction litteratur om dagen. Akkurat ná leser jeg en veldig fin biografi om mannen som forandret vár oppfattelse av den fysiske verden. Albert Einstein. Mannen kjent for sin gravitasjons-ignorerende svejs og noget massive bart.

Biografien er skrevet av Walter Isaacson og overasskende nok titulert Einstein dog med undertittelen His life and Universe tilföyd pá andre linje.

Den er faktisk virkelig morsomt skrevet. Med underfundige spark til personligheter som i dag kun eksisterer i historiebökene. En passasje bet jeg meg spesielt merke i. Den forteller om en ung astronom ved navn Erwin Freundlich, som tydeligvis nærer en dyp respekt for sin favoritt teoretiske fysisker. I háp om á fá möte sitt idol legger han tilfeldigvis sin egen bryllupsreise til fjellene i omrádet rundt Zurich.
Dette funket sá nár han i et brev forteller Einstein om sine planer fár han en middags invitasjon tilbake. Videre stár det:

"This is wonderful because it fits in with our plans," Fraundlich wrote his fiancée, whose reaction to the prospect of spending part of her honeymoon with a theoretical physicist she had never met is lost to history.


Det som ogsá er sá fint er at boken báde tar báde for seg Einsteins personlige og proffesjonelle liv. Den gár inn i teoriene hans og forklarer dem relativt enkelt. Jeg har ikke lest matematikk höyere en videregáende men med unntak av passasjen hvor man forsöker á forklare ikke-euclidian geometri forstod jeg de grunleggende prinsippene i alle hans teorier. Det skal sies at jeg ante ikke hva euclidian geometri var för jeg leste denne boken.

Morsom og lærerik lesning, anbefales.

Post Script: Teorien E=mc² ble i utgangspunktet skrevet L=mV² sá nár Eddie Izzard pápeker at formelen er sá enkel at det má da være en fysiker der ute som rev seg i háret og forbannet seg over at han hadde F=mc² og ikke E=mc² sá hadde han likevell vært langt unna;)

7 comments:

Frøken Makeløs said...

Digger biografier, holder på med en om Dag Hammarskiöld selv. Har i grunnen sluttet å lese romaner, det er jo så mye interessant man kan lese om som faktisk har skjedd - ikke bare inni forfatterens hode :-)

Örn said...

Er sá enig!

Dette er skikkelig pinlig, men jeg ante ikke hvem denne dag var för du nevnte biografien hans her. Nysgjerrig som jeg er mátte jeg jo finne ut av det og har ná sittet i 40 minutter og lest artikler om mannen pá internetten. Tror jeg má bestille den boken gitt. Er det drömmenes pallass du leser eller veimerker? Tror jeg bestiller den förste. Vet jo nesten ingen ting om Trygve Lie heller.

AAAAAAHHHH er sá mange ting jeg ikke vet noe som helst om!!! Jeg fár panikk!!

Anonymous said...

Jeg liker biografier og Einstein var noe for seg selv. For noen år siden leste jeg boken "E=mc²" og likte den veldig godt :)

Klippet fra bokkilden.no: "Boka forteller historia om en av verdens største, vitenskapelige oppdagelser. Den ser på forhistoria, elementene e, m og c, og tar for seg de vitenskapsmennene som banet vei for Einstein"

Örn said...

Emelie, han var noe for seg selv han Albert. Alt han fant ut...

Skal sjekke ut den boken. Vet ikke hva det er, men har hatt en fascinasjon for astrofysikere i de siste par árene. Kom som lyn fra klar himmel men ble nok trigget av at den eneste jeg fant av interesess i en bokhandel pá en lördags formiddag var Stephen Hawkings biografi. Visste ikke hvem han var för det, annet enn stemmedn fra OK computer. Og siden det har det alltid vært minimum en fysikk relatert bok i pakkene fra amazon:)

Minneapolise said...

Denne må jeg lese en dag :)

Frøken Makeløs said...

Haha, kjenner følesen!Den jeg leser heter Dag Hammarskiöld - Et liv for fred. Jeg tror (håper?) at du må jobbe litt for å få tak i den, jeg var hvertfall gulleglad da jeg fant den i et antikvariat i bokbyen Fjærland i sommer :-)

Örn said...

Oi Frökna?! Ser man tendenser mot bibliofili? Med et snev av samlemani? Litt sánn intelektuelle fotballkort?

Stas=D

Tror likevell det blir "Drömmenes palass" for denna karen;)