Thursday, January 10, 2008

Aaron Sorkins Studio 60

Jammen har det vært lite postet her de siste dagene. Man skulle jo nesten tro at noget var galt. Det er det altsá ikke, annet enn at cupido har truffet meg med en av sine piler. Han er visst ikks sá nöye med á desinfisere disse pilene sine sá i tillegg til á være forelsket er jeg ogsá syk. Lite har de to tilstandene til felles annet enn at begge er dárlige inspirasjonskilder til blogging og at begge er gode ord á fá ned pá scrablebordet.

Dog betydde et par dager hjemme fra jobb med feber og benverk at underskrevne fikk sett seg gjennom árets beste julegave. Det var typisk nok ikke en gave til meg, men gaven som söstra kjöpte til seg selv. Studio 60 sesong 1 pá DVD.

Serien er skrevet av Aaron Sorkin, mannen bak west wing og er godt skrevet. I hovedrollen er Matthew Perry (Chandler fra Friends)og Bradley Whitford (Josh i west wing).

Jeg er stor fan av Aaron Sorkin, fordi han skriver underholdende og vel dramatisert historier som fár meg til á föle meg dum. (jeg tror nemlig at hvis du föler deg dum, da holder du ikke pá á bli dummere)
Ná for gudsskyld ikke tro at jeg pástár at dette er finkultur og et bidrag til menneskehetens progresjon.
Det er bare snakk om veldig god historiefortelling.

Ofte er det referanser som jeg enten tar som ros til min almendannelse fordi jeg faktisk forstár vitsen, men oftere enn sjelden má jeg inn pá internetten og slá av en prat med Wikki for á fá med meg den store og hele sammenhengen.
Likevell, det som er best med Aarons serier er hans skildringer av vennskap. Varme beskrivelser av relasjoner som har blitt presset men tálte det.

Uansett, likte du West Wing sesong 1 til 5, kan jeg anbefale Studio 60, du vil le en hel del.

8 comments:

Anonymous said...

ÅH! Jeg elsker Studio 60! (Og West Wing, for den saks skyld - så akkurat ses 5 der.) Jeg likte teorien din rundt det å føle seg dum. Jeg tror virkelig du er inne på noe der.

radiohode said...

West Wing er den beste tv-serien som er laget noensinne. (Synes jeg, i det minste.)

Da jeg ble klar over at Studio 60 ville lide samme skjebne som enkelte andre amerikanske serier, nemlig at den ville stoppe midt i en sesong fordi det amerikanske publikummet ikke samlet seg omkring skjermen i store nok mengder, så stoppet jeg selv å se på den.

Det samme skjedde med "Jericho", etter at jeg hadde lidd meg gjennom 20+ episoder. Aldri mer! :-)

Örn said...

Sonja: Det er to flotte serier, Aaron slutter á skrive west wing en gang i seson 6 og det merkes. Siste halvdel av Sesong 6 og hele sesong 7 mangler den varme humoren og de fine vennskapene som jeg synes er det beste ved unge hr sorkins tekster.

Radiohode: Jeg er tilböyelig til á være enig i den pástanden.
Studio 60 ble med den ene sessongen, men hele sessongen finnes altsá pá DVD og er absolutt verdt á kaste non timer bort pá. Jeg ga jerico bare en sjangs og de infridde ikke syntes jeg.

Andre serier jeg anbefaler hvis du liker litt bedre manus er Californication som er
David Duchovny (agent Mulders) fantastiske comeback til serie verden. Og Dexter, serien om den sympatiske massemordern.
To flotte serier som er verdt á se pá.

Anonymous said...

Fuggeln, du klarte aa sette ord paa akkurat det jeg tenkte uten aa helt klare aa formulere det. Flink du! Jeg elsker WW, og siden det er i bransjen min er det nyttig ogsaa, paa sitt vis! Studio 60 har jeg faktisk ikke faatt med meg, men det staar paa oenskelista naa.

Anonymous said...

Minn meg paa aa ikke lese innlegg som dette naar jeg har penger paa konto, kortet i naerheten og amazon paa lista mi... :/ Men til gjengjeld vil jeg HELT sikkert kose meg med studioet:)

Örn said...

Skal pröve á huske det alter ego:D
Du fár heller sende meg en mail med postadressen din sá kan jeg sende en kopi av mine:)

Anonymous said...

Oerna, du er snill du... Men det er for sent. Det var allerede for sent da jeg skrev den replikken. Til gjengjeld kan jeg glede meg til posten om noen dager, selv om den ikke kommer fra isbiten:)

Örn said...

Akkurat det skjönte jeg Alter. var mer i forhold til fremtidige lignende poster. Hvis jeg skriver om serier eller filmer som du gjerne vil se, send meg en mail, kanskje jeg har en kopi som jeg kan sende:)