Tuesday, December 11, 2007

kanskje prøve litt hardere?

Det er mange kjente eksempler på at produkters navn blir litt stusselige når de kommer til utlandet. Toten transport gjør det ikke så bra i tyskland og det var vel toyota som ombestemte seg og ikke lanserte fitte bilen i Norge. Men på tross av disse historiene så er det mange bedriftsnavn som strengt tatt burde ha blitt tenkt på litt hardere.

F.eks Ventelo kunne prøvd litt hardere når de fant på navnet sitt. Navlelo vet de fleste hva er uten nødvendigvis å få de aller beste assosiasjonene. Og så på et firma i den Åh!Så-flinke-vi-er-på-å-svare-kundeservicetelefonen-sin-nesten-med-en-gang-telekommunikasjons bransjen. De skulle hatt en telefonsvarer som sa: "God dag, alle våre opperatører er for øyeblikket opptatte men vennligst hold så vil vi gi dere ventelo så fort noen er ledige. De står nå som nummer tusen i køen!"

De som har oppholdt seg litt lengre enn et nachspiel i trønderlag har sikkert delt min undring over vegvesenets navneskift for et par år siden. For en entreprenør bedrift som alltid er nesten ferdige til deadline, nesten ikke går over budsjett og nesten alltid er dyrere en private konkurenter. Så er det smertelig presist å kalle seg det nordtrønderske orden for nesten. Kudos for ærlighet men stryk karakter på kommuniasjonssjefen. De e mesta det sjukeste æ har vørri borti.

5 comments:

Anonymous said...

Det finnes veldig mye merkelig. Electrolux hadde jeg en reklame som sa at "Nothing sux better than an electrolux". Eller noe sånt. :)

Esquil said...

:)

Honda Fitta, ventele'.

AlterEgo said...

Og det var et av japsebilmerkene som hadde planlagt aa lansere sin nye smaabilmodell som 'merkeX Tsunami' for noen aar siden. Tanken var at den var liten men kraftig. Naturlig nok la de den tanken paa is...

Personlig lo jeg godt av bussene i Tirana som tilhoerte selskapet 'Drita' og hadde firmanavnet i store bokstaver paa bakveggen sin:)

Esquil said...

vi har den færøyske avisen sosialurin her i huset.

Örn said...

Emilie: Hahaha, jaja de er ná engang ærlige da.

Esquill: Honda ja vent'le. Ska ijt sjá bort i fra de i hverfaill:)

Alterego: De kunne godt ha tenkt litt hardere!
Anekdoten din fra Albania kan forklare en del av promille statestikken. Alle albanere har tydeligvis kjört drita en eller annen gang...

skakke kimse av sosial urin. Det er avisa si. Jeg skvatt selv nár jeg satt og sá pá dokumentar pá nrk for mange ár siden. Den handlet om urin byggerne

Men et mye viktigere spörmál er vel egentlig: Hvorfor ligger det færöyske sosialdemokrat aviser i et trygt og stabilt hjem pá Flatásen?