Friday, December 21, 2007

Innblás pá kjökkenet!

De siste dagene har gátt til á lage julegaver. Tanter, onkler og besteforeldre fár hjemmelaget konfekt. Kjempe göy har det vært. Jeg har eksperimentert litt med á stöpe og herde sjokolade.(Hvis du bare smelter sjokolade og setter den til kjöling vil den ha en mye lavere smelte temperatur enn hvis du rörer i den under avkjöling til den nár ca 45¨C för du former den og setter den til endelig avkjöling)
Jeg fant ut at gelatin er undervurdert i matlaging. Javisst er aspikk Bestemödres hevn over barnebarn for stusselig besöks frekvens. Men dessertgelé som du lager selv! Rör Friske bær, sukker og balsamiko med en vaniljestang. La det nærme seg kokepunktet uten den forlösende boblingen og tilsett gelatin. Det er himmelskt! Gele som smaker!
Julekonfekten ble hjemmelaget Troika med mörk sjokolade, Bringebær/balsamiko gele og marsipan.
(Bruk litt mindre sukker enn anbefalt i gele og marsipan. Du reduserer holdbarheten men konfekten blir bedre. Dessuten er ikke holdbarhet det störste problemet nár det kommer til konfekt her i gárden.)

All denne eksperimenteringen har medfört ny giv og inspirasjon (eller innblásning som det islandske ordet betyr) i kokkuleringen og i morgen blir det venne middag. Átte venner, söstra og jeg skal nyte helaften her pá isbiten. Julestresset skal glemmes. Dagen i dag har gátt til planlegging og handling. I kveld skal desserten lages. Morgendagen er satt av til eksperimening og finpuss av oppskriftene. Og sá er det lagt inn litt tid til siste liten handlig, for som begrepet eksperimentering sier, vi vet jo ikke utfallet.

Men rundt átte i morgen kveld skal seks retter og fire forskjellige viner bæres fram. Dette blir sá stas! Alt som mangler for en perfekt kveld er prinsessa!

6 comments:

Anonymous said...

*rekker opp hånda desperat og febrilsk, nesten påtrengende* Ta meg, ta meg *knis* Jeg kan kanskje klare å spa opp litt prinsessefaktor, 'jaffal når det snakkes seks retter og fire viner. Hvis du trenger en julevikar, altså!

Og jeg er så lei julestress at jeg snart vurderer et fiktivt tilfelle av omgangssyke på julaften.

Seriøst, det hørtes veldig spennende ut, den nærmest kunstneriske utfordelsen på kjøkkenet med interessante smakskombinasjoner! Lykke til med middagen! Og ha en deilig Isbitjul!

-othilie

Frøken Makeløs said...

*rekker yndig og prinsesse-aktig opp sin høyre hånd mens hun moser til othilie med sin venstre*

ehm.

Örn said...

*fnis*(men pá en veldig mandig máte selvfölgelig...)
Beklager Othilie, men det er en helt spesiell prinsesse som savnes, vikar duker liksom ikke;) Jul eller ei.

Men likefullt: Skjönner godt hva du mener om önske om omgangssyke for juleaften. Jeg er heldigvis sá heldig at familien har et veldig avslappet forhold til jula. 1.Juledag har middagsselskaps forbud. Da skal inten annet enn pysjamas, restemat og leker fra kvelden i forveien stá i fokus.

Og nár det kommer til mat, sá er jeg ikke sikker pá om det er kunst eller hándtverk, men morro og spennende er det i hverfall:D

Riktig god jul til deg ogsá:Þ

Frökna! Catfight! catfight! Döds sjarmert er jeg:D

Anonymous said...

Jeg var i grunnen forberedt på det avslaget og tar det med fatning. Det er lov å prøve seg???

Det er jo uansett det som er så fint med prinsesser, at det alltid er én helt spesiell. (For god mat og drikke så er det ikke måte på hvor prinsesseaktig jeg kan finne på å tro at jeg kan være. Men jeg sloss ikke med frk. Makeløs om det uansett, jeg er lite kattaktig på den fronten)

God mat er et lite kunstsstykke mener jeg!

-othilie

Anonymous said...

Mmm. Nå ble jeg misunnelig på vennene dine.

Örn said...

Selvfölgelig er det lov til á pröve seg:D Gjör jo bare godt á föle seg ettertraktet, og sá ettertraktet at piker sláss i kommentarfeltet hos mann. How lucky can one guy be?
Nesten litt farlig, er pá god vei til á bli full av meg selv ná!

HHS takk for det komplimentet:Þ