Sunday, November 4, 2007

Astrofysikkens uforventede bruksomráder

Tidligere nevnte bok om Einstein lærte meg noe virkelig nyttig.
I boken fortelles det om hvordan Einstein beviste at sin teori om generell relativitet forklarte gravitasjon bedre enn Newtons lover.

Dette gjorde han ved á observere hvordan lys fra stjerner böyer i det de passerer solen under en solformörkelse. Hvis Newton var smartest ville lyset böye seg 0.8 ark-sekunder, hvis Einsteins teori var korekt ville de böye seg 1.7 ark-sekund.
Til forfatterense lettelse vant Einstian. (Boken hadde nok hatt sitt begrensede markedspotensialet i det andre scenarioet.)

I og for seg ikke sá veldig fascinerende med mindre du er spesielt interesert.Men begrepet ark-sekund er fryktelig kjekt. Det er ikke noen gigant nár det kommer til máleenheter. Den beskriver vinkler og er en tre-tusende del av en grad.

For á illustrer hvor stor vridning det er fölger det her et bilde av en sirkel.


Her fölger et bilde av en sirkel som er vridd et ark-sekund med klokken.


Dette er en utrolig kjekk máleenhet á kunne, for ná har jeg plutselig begreps apparatet til á beskrive hvor mye jeg má vri krana i dusjen for á veksle mellom kjönns-identitets-forvirrende kaldt og satan-selv-svetter varmt.

7 comments:

radiohode said...

Huhei. Her snakker vi marginer! ;-) Hvem sa at ikke Einstein ville komme til nytte en dag?

Örn said...

Einstein var en smart fyr. Marginer ja, jeg föler meg som en pianostemmer hver gang jeg hopper i dusjen.

Espen said...

Haha! Hvordan har det seg at 9 av 10 dusjkraner er laget slik? Og hvorfor er de enda verre på hoteller?

Esquil said...

bravissimo finale :)

Örn said...

Nei Espen, det mátte gudene vite. Sett i forhold til det á lage selvnavigerende roboter til á operere pá Mars's overflate sá er blande batterier tydeligvis tilnærmet magi.

Hotellene er nok værre fordi vi ikke kan godt nok pá dem. Hjemme vet jeg at kaldt vann skal pá fullt og varmt vann vris 92°og 24 ark-sekunder mot klokken. Pá hotell er jeg helt blank.

Örn said...

takker og bukker esquill;)

othilie said...

*ler*