Tuesday, November 20, 2007

Banan pannekaker

Jeg har aldri laget bananpannekaker. Men jeg tror jeg má lære meg det. Glutenfrie Bananan-pannekaker.

Etter litt research har jeg kombinert to-tre oppskrifter til fölgende oppskrift.
2 dl finax glutenfri melmix
2 tsk bakpulver
1 dæsj salt

2 Store egg
0.75dl Vann
0.75dl mörkt maltöl.
1 dæsj honning
2 store bananer.

Slik gjör du det:

1)Smyger deg ut av sengen, pass pá á ikke vekk Prinsessen.

2)Snurr i gang en hyggelig singer/songwriter plate - lavt. Igjen: ikke vekk
Prinsessen.

3)Sett pá kaffen.

4)Bland sammen mel, bakepulver og salt i en bolle. Er litt usikker pá dette med glutenfrie melblandinger. Hvis röra blir for tynnflytende, reduser vannet eller tilsett bittelitt xantan gummi. Du fár kjöpt det pá apoteket og er et helt vanlig tilsetningstoff for á tykke ut vegetariske matvarer. Wiki sier det heter E415 pá sánn fagsprák.

5)Skill eggene og pisk sammen eggeröder. Tilsett öl, vann og moste bananer.
Rör vesken inn i melblandingen.

6)Stivpisk eggehvitene og velt det hele sammen forsiktig.
Gir fine luftboble og hyggelig fluffy konsistens til de ferdige pannekakene.

7) Stek i velsmurt panne pá mellomvarme (4/6 eller 7/10 tenker jeg)

8) Rist appelsinjuicen.

Server med nytrukket kaffe, appelsinjuice, En dæsj maplesirup eller rörte bær.
Helst pá sengen.

9) Ná kan du godt vekke Prinsessa.


Bon apetit.

Videre anbefaler jeg denne fine singersongwriteren. Jack Johnson heter han, og jammen synger han om disse pannekakene ogsá.

14 comments:

Minneapolise said...

Søren, der vekte jeg prinsessen! Det var den oppskriften.... :)

Örn said...

Men Minnie da, det sto jo klart og tydelig. Du fár bare pröve igjen. Eventulelt han kjæresten din er bedre kokk? Hvertfall flinkere til ikke á vekke Prinsesser.

Zava said...

En mann av mange talenter og interesser du :)

Minneapolise said...

Jeg vet! Trodde ikke hun sov så lett, jeg som går så stille og allting.

Kjæresten er flink til å lage noen retter, men for lat til at det skjer særlig ofte. Vet ikke hva vi skal gjøre med denne prinsessen jeg! (kanskje vi får holde oss unna bananpannekaker)

Örn said...

Zava! jepp:D (svarte han eplekjekt)

Minnie: ja ja... ikke sá enkel den delen av oppskriften. Oppskrifter er jo bare en guide. Akkurat som du kan bytte ut glutenfri melmix med vanlig mel sá kan du i stedet for Prinsesse ha en Prins. Kanskje det er enklere?

Anonymous said...

Det låter gott, är mörkt maltöl porter eller bayer? I Thailand fick vi bananapancakes med kondenserad mjølk eller chokladsås gør gøtt!
Blir en test till helgen! :D

Minneapolise said...

Ahhh, det hadde funket bedre. Takk, jeg kan ikke så mye om hva man kan bytte ut ting med i oppskrifter. Da får vi finne en prins med godt sovehjerte :)

othilie said...

Feel good bloggeren Örn. Tusen takk!

All for it! Og tvi for å være prinsesse. Jeg hadde ikke vært tung å be. Sove, spise og bare kose seg mens det regnet, kan ikke bli bedre spør du meg. Jeg må bare finne mannen med kokketalentet først. Jeg skal øve på å bli en sabla god prinsesse mens jeg leter *ler*

Örn said...

Stiftet: Jeg brukte noe de har her pá island som bare heter malt. Det er alkoholholdig. Har fargen til porter, men sötheten til Bayer. Jeg ville godt for Bayer.
Jeg har hört det der, det er vist hur poppis som helst med bananpannekaker i Thailand. Sikkert págrunn av den lange regn perioden.
La meg endelig höre hvordan det gár i helgen!

Minnie: Og ná ble jeg glad. Prinser med sovehjerte skulle man tro var rimelig enkelt. Men igjen, mytene pástár at det er prinsessene som stár for sovingen og prinsene for vekkingen. Hvis det er noen andre oppskrifter du lurer pá hva kan bytte ut og med hva, er det bare á kauke!

Örn said...

Othilie:D
Ikke sant! Sove, spise og kose burde finnes pá bláresept i höstmörket.

Frøken Makeløs said...

Du tenker på alt du!

Örn said...

Nesten alt:D Men det er noen ting det tenkes mer pá enn andre.

snusmumriken.wordpress.com said...

underlig lite spm:

du er ikke tilfeldigvis ørn-pappan-til-rein?

hilsen marthe
snusmumriken.wordpress.com

Örn said...

Nei Marthe, ikke sá veldig underligt spörsál. Men jeg er nok ikke örn-pappan-til-rein. Er ikke pappan til noen som helst;)

Han höres forövrig ut som en aldeles likanes kar;)

Men Velkommen skal du være Marthe,