Friday, September 14, 2007

Sjöstjerna Del 2

Dette er fortsettelsen pá del 1
Er ikke noe poeng á lese denne posten uten á ha lest den förste.


Kristianes prosjektleder-gen blomstrer og hun avbryter.
-Bernt kan ikke du og Kurt samle ved og tenne opp i pizzaovnen? Max og Örn dere lager tilbehöret mens jeg og Monica legger de minste for ettermiddagslur?
-Ja jeg má etablere oss pá rommet og pakke ut, inrömmer Vigdis.
-Jeg vil ta med jentene og se pá kyrne pá nabogáren sier Christian.

-Vi hjelper Max og Örn bestemmer Prinsessa.
-Ruttis vi vettu, veit at det altid er ei ápen vinflaske i nærheten av kokkene. Gliser Kari og legger hánda over skuldra pá Prinsessa.

Pá kjökkenet drar Max opp knivmappa si.
-Har du extra kniv, gadd ikke á ta med knivene mine pá flyet. spör jeg.
-Klart det.
-Hva er det med dere menn? Spör Prinsessa. Hver gang dere finner et nytt interesseomráde sá skal det kjöpes uendelige mengder av værktöy. För var dere aldri pá kjökkenet og man klarte seg med en brödkniv og en skarp ikea kniv. Sá plutselig finnes det tusenvis av knivmerker og vi bryr oss om stálet er fra Tyskland eller Japan?
-Kompis av oss som har satt opp egen PC pá kjökkenet med touchscreen og greier ná. Kan Kari fortelle.
-Dere vet jo at halve jobben er á ha riktig værktöy? spör jeg. Nikkende bekrefter de at det har hört.
-Og god planlegging er halve jobben..?
-Sá du mener at hvis du har de gode japanske knivene, har handlet alt du trenger og en god plan over hva som skal gjöres nár. Sá er du strengt tatt i mál? humrer Prinsessa.
-Akkurat mitt poeng!
-Sá siden vi er fire her pá kjökkenet ná som jobber, sá har vi enten for dárlige værktöy eller du har ikke planlagt dette godt nok. Konkluderer Kari.
-Kritikken treffer, Jeg má ha sviktet i deligering fasen smiler jeg tilbake.


Max ápner ei flaske rödvin ná.
-For sausen.. forklarer han og fyller fire glass.
-Prinsessa gidder du á sakse tomater? spör jeg.
-Klart det, eller Kari kanskje du vil?
Kari krymper plutselig litt, ser i gulvet og snakker med skikkelig lav inne-stemme.
-Hvis det er greit for Örn..?
Jeg og Max bryter ut i latter.
-Hvorfor skulle det ikke være greit for Örn spör Prinsessa.
-Er mye jeg er flink til altsá, men matlaging er ikke en av dem...
-Slutt á tull, du er en klöpper til á rive ost skryter jeg.
Plutselig blir hun rak i ryggen igjen,

-Jo det kan jeg! Skryter hun mens hun med et litt framoverlent hode nikker bekreftende og smiler.
Max finner frem rivjærn og en ost.
-Har ogsá litt mosarella og gauda som er godt á blande inn.

-Váger dere á la Kari lage mat? spör Kristiane som har kommet ned. Hun er oppriktigt overrasket.
-Hey! Jeg er fullt pá höyde med de beste i det store utland nár det kommer til á rive ost, hvertfall Norvegia! ...er litt mer usikker pá den mosarellaen...
-Har hun fortalt deg historien om nár hun skulle hjelpe Örn med tomatsalaten? utfordrer Kristiane.
-Kan jeg ikke bli kjent med et nytt menneske uten at dere má rive opp i den historien!? Klager Kari.
-Fortell! krever Prinsessa.
Snurt flytter Kari alt sitt fokus pá oste-rivingen og snur seg litt bort.
Kristiane som stár ved micron og rörer gröt, forteller om den gangen nár Kari skulle hjelpe meg á lage Gresk salat til et middagslag. Hun skulle rense et par kilo tomater. Skjære tomatene i báter og skrape ut den gugga med fröene sánn at vi bare hadde det massive fruktkjöttet igjen. Da blir ikke salaten sá dvask. 20 minutter senere kommer Kari med ei stor skál full av gugge og tomatfrö og mátte inrömme at fruktkjöttet det var kastet.
-Du sa aldri at det var kjöttet du skulle ha, forklarer Kari.
-Der ser du! fastslár Prinsessa. Du hadde rett og slett fusket litt i planleggings fasen. Det er fullt og helt din egen skyld.
-Ser dere har funnet tonen. gliser Kristiane og tusler ut med gröten.
Pikene skáler i sausvin og viser generelt samhold.

-Piker; da kan dere kjevle ut pizz-ur deig-ur, avbryter Max.
Deigen blir delt opp i smá boller for sá á bli flatet ut pá smá treplater.

Fra terassen hörer vi Christian, Frida og Edda rauter om kapp. Erika breker litt lavere. Flokken tramper inn pá kjökkenet mens Christian pröver á forklare at det er sauer som breker og at kyr rauter. Erika synes ikke det er sá nöye.
Edda og Frida synes Kyr er töffe dyr. At det er litt ekkelt at de pröver á pille seg i nesen med tunga men de er sykt imponerte over hvor store öyne de har. Erika og Christian er ikke fullt sá begeistret. De synes de er litt skumle.

Jeg ber de tre jentene vaske seg pá hendene og sá hjelpe oss á lage pizza. Til stor jubel blir hándvasken fort overstádt og de setter seg klare ved bordet. De fár hver sin pizza og en stor mice-a-place á velge i.

Edda lager Ku-pizza med litt skinke og masse Ruccola for det er det kyr liker. Frida lager smilefjes med banan öyne, röde Chorizo kinn og paprika munn. Hun synes den ligner litt pá Barbie og bruker masse ost til á lage lyst hár pá kanten. Barbie er visst töffest om dagen.
Erika lager en litt rar pizza synes vi. Den har store röde chorizo öyne. En stor artisjokk nese og oliven steiner som blir dantert som en sur-munn. Hun forklarer at det er et Islamsk tjoll og at olivene engang var tenner. Men sá smilte visst tjollet en solskinnsdag og da ble tennene til stein. Hun hadde nemlig pá seg sánn kjole som mamman til Nadja pá barnehagen. Sánn lue og kjole pá engang, hvor bare tennene vises. Ná tör hun ikke smile lenger.
Edda og Frida har mange spörsmál om de islamske tjollene og jeg má love á fortelle dem historien nár de gár og legger seg.

Prinsessa og Kari lager pizzaer til oss voksne og Christian og Bernt blir sendt ut for á steke dem i ovnen.
Jeg og Max vasker ned kjökkenet mens Vigdis og Kurt dekker opp langbord pá plena.

Etter middag er det leketid. Det blir spilt Crocket og Kanonball. De tre smá lærer oss voksne noen leker de fleste av oss kunne men hadde glemt. Deriblandt "á slá pá kjæresten sin" og "björnen sover". Max synes det er bedre á rydde av langbordet enn á synge "björnen sover" sá vi erter han litt for det. Men han tar ikke det merkbart innover seg.

Vi plukker bringebær, rips og plommer fra frukthagen. Et og annet markjordbær finner vi ogsá men de finner aldri veien til bötta. De fleste havner i smá mager, noe havner pá smá lyse sommerkjoler. Kristiane og Vigdis kommer og forteller at det nærmer seg leggetid og at tannpuss stár nest pá programmet. Sá fár jeg en kjærlig forbannelse over á tulle i dem mengder av fruktoce rett för leggetid og tre páminnelser om at jeg lovte á fortelle om de Islamske Tjollene.
Jeg sier at hvis de er ferdig vasket, pusset og kysset godnatt om et kvarter sá skal jeg lese for dem.

Etter tolv minutter kommer tre smá hoder ut gjennom vinduet og krever min tilstedeværelse.

Vi setter oss godt til rette i dobbeltsenga og fortellingen starter.
De tre spör om detaljer som jeg má dikte opp. Lurer pá hvor trollfar er pá bildet og diskuterer hvorvidt "skessa" er et damenavn eller ikke. De lever seg inn i historien og smiler, ler og skvetter. Det blir litt skummelt for Frida sá Mamma Vigdis má være sammen med oss for á höre slutten.

Frida stopper meg i historien og spör
-Duuu..? Har ikke troll-mammaen noen jobb?
-Du det er jeg jammen ikke sikker pá. Men jeg tror hun bare er sánn mamma pá heltid.
-Det er da ikke en jobb, Protesterer hun.
-Det er jo en full jobb det, 7 troll barn á passe pá. Dessuten er de bare vákne pá natta og da er det ingen barnhage som er ápen til á passe pá troll-barna. Pröver jeg meg.
-Men hun kan jo ha sánn kjole-lue som mammaen til Nadja har. Foreslár Erika.
-Det er sikkert litt kjedelig for trollbarna. Á mátte ha pá seg sánn kjole hele dagen.
De forstár det altsá. Det er kjedelig nok á ha pá seg lue pá vinteren. Hva da hvis man má ha pá seg lue-kjole hele áret.

Historien fortsetter. Mot slutten merker jeg at alle tre smá og Vigdis har sovnet. Prinsessa stikker hodet innom for á se hvordan vi har det. Jeg smiler til henne og ber henne om á hente kaffe til Vigdis.
Vi legger de smá i senga, pakker dem inn i dynene og sender dem inn i drömmeriket med et kyss pá panna.
Vi vekker Vigdis med á legge oss pá hver side av henne. Helt opp til hvert sitt öre synger vi "Kanskje kommer kongen" med váre ustemte hviskestemmer. Hun ble hvertfall veldig glad for kaffen.

Vigdis gár i forveien og Prinsessa stopper meg nederst i trappa.
-Du har det göy sammen med alle onkelbarna dine. Spör og stadfester hun pá engang.
-Ja jeg er uttrolig glad i dem dessuten er de uttrolig morsomme á snakke med.
-Er du sikker pá at du ikke er lei deg for at jeg ikke har lyst pá barn?
-Ikke i det heletatt, Jeg synes det er akkurat passe mye á ha masse onkelbarn. Smá mennesker som jeg kan leke med og være med og se pá at de blir voksne. Og sá levere dem tilbake nár de griner eller jeg vil ha litt fred og ro.

Prinsessa legger armene sine rundt halsen pá meg og kysser meg.
Hun stopper opp og merker at leppene mine er litt anstrengte. Slutter á kysse meg og spör hva jeg humrer av.
-Foten din kom opp.
-Ja det gjorde den gitt, som om hun ikke hadde lagt merke til det. Du er litt av en kysser!
-Jepp, sánn er det med oss islendingene, kan hende vi er litt vell ivrige pá á okkupere Palestinia, men vi er noen jævler pá hángling.

Ute har Max slengt bærene, litt valrone sjokolade, vaniljestang og en dæsj champagne i et ildfastform. Dette har státt i pizzaovnen i en halvtime og spredd en duft av vellvære rundt langbordet. Kurt sitter med en gitar og klimprer. Christian og Bernt dröfter om de skal velte ei ku. Bernt har sett det engang og det skal visst være skikkelig vittig. Kristiane sier at de ikke fár lov. Hun vil beholde det gode forholdet til naboen. Kyrne kan visst dö.

Monica forteller Kari at hun mötte ei felles venninde av dem nár hun var hjemme en tur i sommer. Det er visst mange gode rykter og historier á fortelle. Kurt lurer pá hvordan Digital media bransjen er pá Island og jeg forteller at den er kreative men uprofesjonelle. Vi forteller historier om teite folk og profesjonelle folk. Det er mye latter. Samtalene blir avbrutt ná og da av uartikulerte rop om oppmerksomhet fra "baby-callene".

Christian finner fram en shaker og roper:

-Cosmooooo Timeee!!
Jubel rundt bordet.
-Christian er Kong Cosmo forklarer Vigdis til Prinsessa.
-Sammen med Örn og Bernt! korrigerer Christian.
-Det var sánn vi ble sammen. Jeg og Christian altsá.
-Vigdis jobbet pá en cocktailbar og Christian pá rockebule ved siden av. Forteller Kristiane.
-En ekte rocker kan jo ikke vise seg ensom pá cocktailbar som spiller Bar Buddah i tide og utide.
-Rocker du liksom, bryter Bernt inn. Du lyttet pá Ash og Manic street preacher!
-Ok kanskje ikke den mest hardbarka rockern, men jeg kledde 501 og hadde rocka frisyre, parrerer Christian.
-Ja du hadde jo allerede da vokst ut av 501'ene og de gamle utvaska band t-skjortene dine Bernt, mobber Kristiane.
-Det var litt krise der, den periode för du stakk og kjöpte nye tskjorter til Bernt. Bar mage er ikke det töffeste en rocker med ölvom kan smykke seg med. Skyter Kari inn til alles underholdning.
-Hvertfall ble det mange Cosmoer der sammen med Bernt og Örn forklarer Christian.
-Dere ble beryktet blandt staben. Tre rockere som drakk rosa cocktailer og jublet höylydt i et strekk. Gikk ikke helt ubemerket hen. Inrömmer Vigdis
-Men det funket jo, og det kan vi godt skále for! Foreslár Christian akkompagnert av mere jubel, skáling og röling.

I mange timer synger vi, vi ler og forteller historie. Krangler litt om viktige ting som om man var uttafor hvis man ikke hadde sky-tv som barn. Om det var Magne eller Pál som var det musikalske geniet bak Aha? Og om man kan skal drikke öl eller vin til Sushi.

Jeg er nyforelsket og merker hver eneste beröring jeg kan fá fra Prinsessa. Nár hun stár bak meg, lent over meg med en hánd pá hver skulder, som et siste forsök pá á fullföre et poeng för hun má gi etter for festblærens krav. Nár hun hviler hodet pá skulderen min mens Christian spiller den ene sangen han nesten kan pá gitar.

Jeg hvisker i öret pá Prinsessa.
-Tror ikke det var sjöstjerna du var i drömmen min.
-Á?
-Jeg tror du var laksen.
Hun kysser meg og hvisker tilbake.
-Selv om vi ikke skal ha barn, kan vi ikke si godnatt her og gá inn á törrtrene litt?

The End

Detta var göy á skrive. Jeg tagger Esquil, Zava og Vibeke. God fornöyelse.

8 comments:

Frøken Makeløs said...

Høres ut som en helt fantastisk helg! :-)

Örn said...

Ikke sant. Gleder meg til denne helgen og til á möte Prinsessa. Merkelig á kjenne pá at man er litt betatt av en karakter man her laget helt selv;)

Anonymous said...

Heh, jeg ble nesten litt misunnelig på deg for Prinsessa mens jeg leste ;-)

Örn said...

Thomas velkommen hit. Jeg kan kun konludere at vi begge har god smak i kvinner:D

Anonymous said...

Klart vi har =)

Zava said...

Fin-fin story Örn, du skriver så det det ryker etter. Bra jeg fikk deg til å starte med dette :)

Takker for tagg, skal jeg følge opp - må bare få postet den lovte Facebook-saken min først. Ha en fabelaktig kveld du!

Örn said...

Zava!! Jeg er ogsá glad for at du lurte meg inn i blogpolis. Takk for ros og tag skal du ikke stresse med. Alt til sin tid.

vibeke said...

Okay! Når jeg får ånden, Õrn!
Har lest historien din. En lang og god og fin dag med en deilig slutt.