Friday, September 21, 2007

Eder og galle


I gamle dager var man virkelig konkret nár det kom til forbannelser. Man forbannet naboen med dárlig avling, vanskapt avkom og stusselig kjærlighetsliv. I dag er det mer en generell tilnærming. "Forbannet være deg!" Uten at vi pá noen máte spesifiserer hvilken ulykke vi önsker dette individet.

Jeg skal inrömme det hender jeg forbanner mennesker i dag. Stort sett fremmede som kjörer dyre SUV's uten á vise hensyn til oss fotgjengere eller drosjebil sjáförer som ignorer mine tydelige vink. Men ogsá jeg svikter pá det á fullföre tanken. Jeg háper at de gár en stusselig skjebne i möte, dog intet tap av levebröd eller impotens. Derfor vil jeg ná foreslá noen mindre dramatisk men likevell ubehagelige forbannelser som jeg tenker á bruke i fremtiden. Jeg oppfordrer alle til á komme med egne forslag.

1)Mátte en dögnápen pizzaresturant fá et telefonnummer hvor kun det siste sifret skiller det fra ditt mobilnummer.

2) Mátte du vákne frysende i natt med dynen kröllet sammen i det ene hjörnet av dynetrekket.

3) Mátte du glemme á ta favoritt buksa di ut fra vaskemaskinen för du reiser pá langhelg til KBH. Sánn at den lukter litt mugg.

4) Mátte du ta den ene melkekartongen i kjöla pá 7/11 som gikk ut pá dato for 3 dager siden.

5) Mátte SAS ved en feiltagelse notere i sin kundedatabase at du insisterer pá á fá sitte i det midterste setet.

6) Mátte du alltid fá dobbelt press nár du stryker dressbuksen din.

7) Mátte du altid bare ha lyspærer med feil sokkelstörrelse i huset nár pæra i leselampa ryker seint pá kvelden.

8) Mátte du alltid havne bak bargjesten som bestiller 12 mojitos, en og en av gangen.

9) Mátte du alltid glemme á kjöpe skruer eller andre smá viktige detaljer nár du handler pá Ikea.

10) Mátte du alltid ha litt for kort kabel pá PC-musa di. Sánn at for á komme helt nederst pá skjermen din má du dra den helt ned til bordkanten, löfte den og flytte den lengre inn pá bordet for sá á igjen dra den mot deg.

Dette er forbannelser jeg háper noen aldri kaster pá meg.

12 comments:

vibeke said...

Fysjom, fysjom! Tenk om du hadde så stor makt at sånt skjedde da! Tenk hvis du kastet en sånn forbannelse over han som rakket ned på Rosenborg, istedet for at du bare hyttet med neven.

Örn said...

Dette er selvfölgelig fryktelige forbannelser á fá pá seg, sá man skal bruke dem med stor forsiktighet. Et nid vers eller to rettet mot fotball-laget ditt kvalifiserer ikke til mer enn et neve hytt. Men videosjapper som leier ut dvd'er med riper sánn helt pá slutten. De kan godt fá en PC-mus forbannelse.

vibeke said...

Jeg har en sånn pc-mus hjemme jeg. Og det er ikke tull en gang. Den opprinnelige trådløse er gått inn til regjeringen. Det samme har det trådløse tastaturet. Hvem som har kastet den forbannelsen over meg, se, det vet jeg ei.

Frøken Makeløs said...

Dette var imponerende, Örn. Er det tilfeldig eller er det noen som plager deg om dagen? :-)

Örn said...

Nei ingen som plager meg spesielt om dagen, men skal inrömme at jeg var litt hissig i gár. Det er ikke mange av oss her pá isbiten som ikke tror at gud gav oss ben for á trákke pá gass- og bremse-pedaler. Dette förer til at bilistene ikke makter á vise hensyn. Hvis du ser at en fotgjenger gár langs med veien, og i veibanen ved siden av fotgjengeren er det en kjempe sölepytt. Er det da strengt tatt nödvendig á akselrere kjöretöyet og peke det mot dammens dypeste punkt? Tydeligvis... sá derfor litt eder og galle i gár altsá;)

Espen said...

Haha! Flott liste, Örn! :D

Anonymous said...

Måtte ditt skägg växa inåt! Jag kastar ofta den förbannelsen efter (båda kön) när dom gör mig orätt *harmdirrende* , den är egentligen arabisk. Och betyder väl kanske detsamma som typ: Hoppas du alltid får en ylletröja som sticks och kliar!

Sorgenfri said...

Genialt, Örn! :o)
Jeg fikk et par ufrivillige latterutbrudd her på kontoret.

Jeg vil gjerne komme med et par forslag, som du kanskje kan ha nytte av etterhvert, hvis bruker opp de på listen din:

Måtte strikken på alle sokkene dine løsne, slik at de sklir ned hele tiden, og du tråkker dem av deg inni støvlene når du går.

Måtte du alltid glemme å brette kanten på taperullen, så du bruker fem minutter på å pirke frem en flik som er stor nok til å dra i.

Måtte dorullene dine alltid stå så langt unna toalettet at du må reise deg for å få tak i dem.

Örn said...

Espen: Takk!!

Stiftet: En formidabel forbannelse! *harmdirrende" er forövrig notert som et fantastisk ord. Sá sint at man rister antar jeg det betyr.

Sorgenfri:
Glad vi fikk forlenget livet ditt litt og takk for kompliment.
Strikken i sokken forbannelsen er ondsinnet. Spesielt hvis du har pá deg store vanskelige sko som stövletter og slalomski stövler.

Anonymous said...

- Måtte det vise seg å være tomt for toalettpapir etter at du allerede har lagt en kabel.

- Måtte du oppdage at ditt ultimate favorittband spiller i byen din den eneste kvelden innenfor en måned hvor du er komplett forhindret fra å gå.

- Måtte vaskemaskinen krympe den genseren du sniklånte fra din mor til størrelse Barbie.

- Måtte du komme for sent til julebordsmiddagen slik at alt av ribbe og pinnekjøtt er spist opp slik at du må spise lutefisk for å overleve.

Bedre sent enn aldri - takk til Sorgenfris liste over anbefalte poster - jeg fikk meg en god latter!

Anonymous said...

I want not concur on it. I assume nice post. Specially the title attracted me to study the intact story.

Anonymous said...

Amiable dispatch and this mail helped me alot in my college assignement. Gratefulness you on your information.