Thursday, August 16, 2007

Blessed are the geeks, becoze they shall inherit the earth!


Hva er en Nerd?
Arketypen Nerd kjenner vi igjen fra filmer som Revenge of the Nerd. Han er stort sett nettop det - Hankjönn. Naturvitenskap fasinerer han men ogsá tullevitenskap. (Ikke kjenner jeg noen bedre oversettelse av Science-fiction.) Det brukes uforholdsmessig mye tid forran dataskjermen og for lite forran speilet. Ofte har han veldig mange venner over hele verden, men aldri har han reist særlig langt.
Han vet den kjemiske benevnelsen pá maten ved bordet og vinen i glasset men aner ikke hvordan han skal oppföre seg ovenfor sine bordpartnere.

Det kan ikke stikkes under en stol (eller hvilket som helst annet möbel) at media, med Hollywood i spissen, viser stor sympati for disse sosialt handicappede individene. Oftere enn en blind snekker kan telle pá sine fingre blir de beskrevet som den lille andeungen. Litt puslette, men med de beste intensjoner. At de ofte tilfeldigvis havner i en situasjon hvor kjennskap til Riemanns hypotese er alt som skal til for á redde duskedame-sjefen fra en forferdelig död - eller hvertfall et pinlig öyeblikk, er en kjennsgjerning. At han videre ogsá skulle komme til á oppdage en ny máte á programmere Java pá og bli sökkrik av det, er en morsom anekdote á nevne i epilogen og som fullbyrder andeungens trancense til den lett-elskelig svanen.

Men er dette i overenstemmelse med dagens geek? Ja jeg tror vi fortsatt har disse over-nerdene i blandt oss. Men jeg tror det á være geek handler mer om á fá en unormalt sterk fasinasjon for et tema hvor ekstremt fá deler din entusiasme. Ikke kjenner man mange mote-geeks. Jeg tror dette er fordi det er en fasinasjon som deles av mange. En sykelig opptatthet av skjönnliteratur kan vi leve med. Det er mange som leser böker. Men... hvis bestillingene dine fra amazon .com hovedsaklig inneholder biografier og vitenskapelige verk av tyske naturvitenskapsmenn fra 1800-tallet begynner et par alarmer á ule. Pá samme máte kan man se at tema som tidligere ble betraktet som geek-ish har ná blitt flyttet over i "rart - men vi invitere han likevell over pá fest" básen. Det er ikke selve temaet som er endret, det er bare mange fler som ná synes dette er en stueren fritidsbeskjeft. Eksempler her er Verdens Veven og SuperMario bros. Supermario har blitt akseptert av den gemene hop, men onlinespill, hvor folk skaper et helt nytt virituelt liv sammen med fremmede kompisser fra Finland, Japan og Sör-Korea skjönner vi fint lite av - Sá det er fortsatt nerdete.

Det kan selvfölgelig være at mine observasjoner her preges veldig av at sosialdemokratiske prinsipper har i aller höyeste grad pávirket vár skolegang her i Norden. Og grunnet disse pedagogiske baktanker har vi alle fátt et minimum av sosial trening. Overivrig matematiker eller ikke. Vi vet faktisk á finne samtaleemner som inkludere nár det er pákrevd og kanskje la det dröye litt för vi nevner at vi var pá plass ved midnatt for á kjöpe den syvende og siste Harry Potter boka. Hvertfall passer vi pá á nevne det med passelig dose av selvironi.

Uansett má jeg nevne avslutningsvis, uavhengig av behovet for á rasjonalisere bort mine egne nerde-takter.
Dyp fasinasjon for smale temaer synes jeg er en attraktiv egenskap i mennesker. Á möte mennesker som mister fornemmelse for tid og rom nár de fár mulighet til á tegne og forklare sin lidenskap. Det er givende. Heller det en samtale om været.

2 comments:

Petter said...

Dette var et godt skrevet innlegg. Jeg har nok gjort meg lignende tanker selv:
- Er det sånn at nerd'er havner litt utenfor det "gode" selskap?
- Var det mer sånn før?

Og som du sier: det er mye mer morsomt å diskutere med noen som er ivrige og engasjerte i noe. Det er jo da man har størst mulighet for å lære noe.

En annen ting jeg har lagt merke til: det er innlysende at jeg ikke er festens midtpunkt når flere mennesker samles over god drikke. Og det trives jeg egentlig med.

Örn said...

Takk for ros Petter. Kan godt være at nerder havner litt utenfor det glamoröse selskap, men det er vell strengt tatt intet á hige etter. Det er ikke det som er det gode selskap =)